Malgožata Raščevska
 
 Dr.psych. ­

    Amati: Profesore, vadošā pētniece
    Nodaļa: Psiholoģijas nodaļa
    E-pasts: malgozata.rascevska@lu.lv  

Akadēmiskā darbība

Pētniecības misijas: 1) veicināt Latvijā strādājošo psihologu nodrošināšanu ar kvalitatīviem psiholoģiskās novērtēšanas testiem, 2) nodrošināt skolotājus ar novatoriskiem, psiholoģisko pētījumu atziņās pamatotiem izpētes un intervences instrumentiem.

Pētniecības specializācija: 1) intelekta, konverģentas un diverģentas domāšanas izpētē, 2) psiholoģisko testu izstrāde, adaptācija un standartizācija Latvijas reprezentatīvajās izlasēs; 3) multivariatīva pētniecības metodoloģija psiholoģijā, 4) starpdisciplināri pētījumi psiholoģijas un izglītības jomā, t.sk. jauna veida instrumentu un intervences metožu ieviešana bērniem ar speciālām vajadzībām.

Docējami kursi: Psih2063 Kognitīva psiholoģija, Psih5029 Testu izstrāde un adaptācija, Psih7042 Psiholoģijas pētniecības metodoloģija un metodes I (kvantitatīvās pētniecības metodes), Psih7043 Psiholoģijas pētniecības metodoloģija un metodes III (zinātniskā komunikācija), Psih7093 Mūsdienu psiholoģijas teorijas III (Vispārīgā, kognitīvā psiholoģija un neiropsiholoģija), Psih7094 Seminārs vispārīgā un kognitīvā psiholoģijā, Psih7045-Psih7051 Promocijas darbs psiholoģijā I -VII, Psih7057 Vispārīgā (kognitīvā) psiholoģija – promocijas eksāmens.


Zinātniskā darbība

2021. g. LU zinātnes bāzes finansējuma projekts: Skolotāju konverģentas un diverģentas domāšanas saistība ar iesaisti izglītības pārmaiņās.

2019. –2022. g. CFLA darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” projekts Nr. 1.1.1.1/18/A/148 “Daudzvalodu cilvēka-datora komunikācijas modelēšana, izmantojot mākslīgā intelekta metodes”, vadošā pētniece.

2016.–2023. g. Eiropas Savienības struktūrfondu projekta Nr. 8.3.1.1/16/I/002 “Kompetenču pieeja mācību saturā”, apakšdarbību Nr. 4.1., 5.1. un 5.9. (2017.-2020.) (DIBELS Next/Acadience lasītprasmes testa adaptācija, standartizācija un atbalsta materiālu izstrāde – zinātniskā vadītāja).  

2017. g. IZM iepirkuma projekta: „Pētījums par bērniem ar speciālām vajadzībām sniedzamo atbalsta pakalpojumu izmaksu modelis iekļaujošas izglītības īstenošanas kontekstā”, projekta līgums Nr. ZD2017/20386, LU reģistrācijas Nr. L-20386-ZR-N-040, zinātniskā vadītāja.

2011.–2013. g. ESF projekta „Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide” Nr. 2010/0330/1DP/ 1.2.2.4.1/10/IPIA/VIAA/001, 4. aktivitātes (piecu psiholoģisko testu adaptācija un standartizācija) zinātniskā vadītāja.


Radošā darbība

Jaunu psiholoģisku testu izstrāde pētnieku grupās un kopā ar studentiem studiju kursa “Psih5029. Testu izstrāde un adaptācija” ietvaros.

Ārpus akadēmiskās telpas

No 2016.-2020. gadam sadarbība ar dažādām Latvijas institūcijām, sabiedriskām organizācijām un medijiem pamatā kā PPMF dekānei.

Raščevska., M. (2020). Domāt precīzi vai daudzveidīgi – konverģenta un diverģenta domāšana. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds (LU apstiprināta monogrāfija). 120 lpp.

Abeltina, M. Stokenberga, I., Skudra, J., Rascevska, M., & Kolesovs, A. (2020). Burnout Clinical Subtypes Questionnaire (BCSQ-36): Reliability and validity in Latvia. Journal of Psychology, Health & Medicine, 1–11, SCOPUS. https://doi.org/10.1080/13548506.2019.1710544

Raščevska M., Umbraško S., Vabale A., Orlovska M., Sokola-Nazarenko M. (2019). Lasītprasmes attīstība 4.–6. klases skolēniem AcadienceTM (DIBELS Next) mērījumos un intervences efektivitāte. Rīga: LU, VISC. mape.skola2030.lv/materials/7z8kK37dZkAZhpudcbYnpQ

Šūmane, I., Martinsone, B., Nīmante, D., Raščevska, M., Umbraško S. (2019). Support team for children with special needs in Latvian schools / Innovations, Technologies and Research in Education: Proceedings of ATEE Spring Conference / ed. Linda Daniela, Riga: University of Latvia Press, 454463. (Web of Science) https://doi.org/10.22364/atee.2019.itre.32 

Raščevska M., Umbraško S., Vabale A., Orlovska M., Sokola–Nazarenko M. (2019). Lasītprasmes veicināšana: intervences nodarbības AcadienceTM (DIBELS Next) testa kontekstā. (AcadienceTM (DIBELS Next) testa komplekta grāmata). Rīga: LU, VISC. 250 lpp., mape.skola2030.lv/materials/7z8kK37dZkAZhpudcbYnpQ

Raščevska M., Umbraško S., Vabale A., Orlovska M., Sokola–Nazarenko M. (2019). Lasītprasmes veicināšanas nodarbību darba burtnīca. I. un II. daļa. Rīga: LU, VISC, 240 lpp., https://mape.skola2030.lv/materials/7z8kK37dZkAZhpudcbYnpQ

Raščevska M., Paegle Dz., Mencis J. (2018). Latviešu valodas un matemātikas sasniegumu testa (LMST-II) vadīšanas rokasgrāmata. 2. izdevums. Rīga: LU PPMF.

Kroniņa, L., Raščevska, M. & Care, R. (2017). Psychosocial factors correlated with children’s dental anxiety. Stomatologija: Baltic Dental and Maxillofacial Journal, 19(3), 84–90. http://www.sbdmj.com/173/173-03.pdf . SCOPUS.

Kretzschmar, A., Hacatrjana, L., & Rascevska, M. (2017). Re-evaluating the psychometric properties of MicroFIN: A multidimensional measurement of complex problem solving or a unidimensional reasoning test? Psychological Test and Assessment Modeling, 59(2), 157182. APA PsycINFO,  www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/2-2017_20170627/02_Kretzschmar_.pdf 

Umbraško, S., & Rascevska, M. (2016). Reliability and validity of Latvian Sign Language Comprehension test (LSLCT) for deaf and hard-hearing children. Journal of Educational and Social Research, 6(2), 237–246. http://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/viewFile/9168/8854

Ivanova, L & Rascevska, M. (2016). Complex problem solving skills, cognitive abilities and executive functions: Relationship and latent variables. 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2016, conference proceedings, 24 – 31 august, 2016, Book 1, Vol. 1, 77–84, doi:10.5593/sgemsocial2016/b11/s01.010

Raščevska (red.) (2013). Latvijā standartizēto psiholoģiskās izpētes testu interpretācijas rokasgrāmatu sērija no 5 grāmatām: I. grāmata) Skreitule-Pikše I., Bite I., Sebre S., Raščevska M., Koļesovs A., Ļubenko J. (2013). Ahenbaha bērna uzvedības novērtēšanas aptaujas (CBCL/6-18, TRF, YSR) interpretācijas rokasgrāmata, (88 lpp.);  II. grāmata) Martinsone, B., Sebre, S., Raščevska, M., Koļesovs, A. Vekslera bērnu intelekta testa (WISC-IV) interpretācijas rokasgrāmata (96 lpp.); III. grāmata) Damberga, I., Raščevska, M., Koļesovs, A., Laizane, I., Kaminska, I. (2013). Adaptīvas uzvedības novērtēšanas sistēmas (ABAS-II) interpretācijas rokasgrāmata (96 lpp.); IV. grāmata) Raščevska, M., Mencis, J., Paegle, Dz., Koļesovs, A., Kaminska, I., Niedre, R. Latviešu valodas un matemātikas sasniegumu testa (LMST-II) interpretācijas rokasgrāmata (176 lpp.); V. grāmata) Raščevska M., Vabale, A. Orlovska, M. Grišķēvica, I. Ozola, E. Legzdiņš, P., Mutule S., Koļesovs A. (2013). Agrīnās lasītprasmes attīstības rādītāju DIBELSNext  latviešu versijas interpretācijas rokasgrāmata (158 lpp.).

Kaminski, R. A., & Good, R. H. III. et al. (testa latviešu versijas autori: Raščevska M., Orlovska M., Vabale A., Ozola E., Legzdiņš P., Koļesovs A.) (2013.) Agrīnās lasītprasmes attīstības rādītāju DIBELS Next  latviešu versijas vadīšanas rokasgrāmata. Rīga: LU, VISC.

Wechsler, D. (WISC-IV testa latviešu versijas autori: Raščevska, M., Sebre, S, Ozola E.) (2013). Vekslera intelekta testa bērniem, ceturtais izdevums, latviešu valodā. Testēšanas rokasgrāmata (WISC-IVLV), Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.

Harrison, P., & Oakland, T. (2013). (ABAS-II testa latviešu versijas autori Raščevska, M., Legzdinš, P., Sebre, S.)  Adaptīvas uzvedības novērtēšanas sistēmas (ABAS-II) latviešu versijas vadīšanas rokasgrāmata. Rīga: LU.