Izstāde "Nagla"

Kā katru gadu, arī šogad Latvijas Universitātes 79. Starptautiskās zinātniskās konferences laikā Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) docētāji kopā ar kolēģiem no Daugavpils Universitātes un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas piedāvā ieskatīties radošo darbu izstādē. Forma šoreiz neparasta - izstāde ir baudāma tikai virtuāli, bet tas ļāvis autoriem pieteikt darbus, kurus citkārt klātienē PPMF telpās nebūtu iespēja izstādīt. Daļa no darbiem tapusi tieši šai izstādei, kuras iedvesmas avots ir... nagla.

Naglu var iedzīt.

Var arī izvilkt, lietojot instrumentu un spēku. Taupības, ziņkārības, pārmērīgas kārtības mīlestības labad vai vienkārši tāpat.

Ar naglu var piesaistīt uz laiku, kura ilgumu nosaka apstākļu kopums, ko noskaidrot allaž pietrūkst pacietības un galvenokārt – intereses. Tas gan neliedz iegrimt romantiski pastorālā apcerē par laika plūdumu un lietu jēgu, aplūkojot gadsimtus vecu, kalēja roku darinātu naglu. Lielveikalā, pērkot kilogramu noteikta izmēra naglu, var iztikt bez apceres.

Domājot par naglu, atceramies arī par āmuru, jo tas šķiet dabiski.

Naglas un āmura attiecību drāma ir kā nebeidzams meksikāņu seriāls, kurā katra sapņo piepildīt savu sūtību – kļūt par NAGLU, taču veiksme mēdz pievilt… Garās, īsās, strupās un šmaugās, mirdzoši taisnās un aprūsējuši līkās tikmēr mitinās kārbās un bundžiņās, gaidot savu „patiesības mirkli”, kad varēs atkal savienot un noturēt.

Naglas, gluži kā mēs – cilvēki, savā būtībā ir vienādas un vienlaikus tik ļoti dažādas, ka par to varētu runāt stundām. Vai nerunāt nemaz.


 

Daugavpils Universitātes docētāju darbi

ZELTĪTE BARŠEVSKA “Ugunskurs”

Audekls, akrils, 50 x 50 cm

Janvāra sniega un uguns liesmu atblāzma acīs. Mēs esam savienoti: plecs pie pleca, vārds pie vārda, paaudze pie paaudzes... Atmiņas ir sāpīgas un asas, bet spēka un cerību pilnas. Tās lieku rāmī un iekaru šodienas gaismā.

 

ŽANNA VĒRDIŅA “Tur, kur mūsu nav...”

Audekls, jaukta tehnika, 70 x 50 cm

Bieži vien cilvēks zūd savās domās un jūtas kā piesists ar naglu: darbs, mājas, ģimene, draugi, vecāki… Viņu uztrauc tas, kur un ar ko viņš dotajā brīdī atrodas.

Cilvēks sapņo par citu realitāti, kur viņam būtu labāk, aizmirstot to, ka ir jāatrodas un jādzīvo tagadnē, šajā brīdī. Ir jāatmet šie sapņi un jādzīvo tagad un tūlīt!

 

VIKTORIJA VALUJEVA “Skaņdarbs Vakuuma difūzija”

Fotogrāfija

Vai vakuumā pastāv klusums? Kā mēs varam dzirdēt  difūziju?

Katru mirkli mēs piedzīvojam savu iekšējo difūziju, kad notiek saskarsme ar maņu iespaidiem, kas nāk no mūsu orgāniem. Informāciju, kuru mēs sintezējam, veidojot skaņdarbu savā iztēlē. Visas skaņas, ko mēs dzirdam, viss, ko mēs redzam, viss, ko mēs varam saostīt vai aplūkot, ir atkarīgs no 5 maņu orgāniem – balstoties uz tiem, mēs veidojam secinājumus par to, kā rīkoties nākamajā dzīves situācijā. Šis ir skaņdarba Vakuuma difūzija vizuālais attēls – kur mēs nedzirdam mūziku, kur mēs neredzam gleznu, jo tā ir distance, pateicoties kurai mijiedarbība notiek ārpus maņu iespaidiem, kur skan mūsu pašapziņa.

 

VIKTORIJA VALUJEVA “Kāpēc?” Pašportrets

Akvarelis, papīrs, 30 x 20 cm

Par mirkļa dokumentēšanu var nosaukt fotogrāfijas izgudrošanu, par jūtu dokumentēšanu var nosaukt pirmās pēdas nospiedumu, pēc pirmās elpas var konstatēt dzīves sākumu. Elpojot līdzi iespaidam, var uzgleznot iekšējo eksistenci. Ilūzijas, fantāzijas, iztēle – vai pastāv reālais ES?

 


 

Latvijas Universitātes docētāju darbi

ĒRA ZALCMANE "Jūras abstrakcija"

Audekls, akrils, 40 x 40 cm

Jūra ir kā dzīvības, plūsmas un zemapziņas simbols.

Abstrahēšanās ar plūsmu un vilni kā transpersonāla pieredze.

 

AUSTRA AVOTIŅA “Objekta nodevība”

Dzelzs (svars 98 g, tilpums 12,56 cm³, apjoms 200 x 20 x 7 mm), papīrs (290 x 210 mm), grafīts

Veltījums Renē Magrita darbam Attēla nodevība (Šī nav pīpe. 1928–1929). Magrita laikā jaunu aktualitāti ieguva sena problēma – attēlu kā patstāvīgu mākslas darbu nošķiršana no objekta. 21. gadsimta sākumā par problēmu kļuvusi objekta nošķiršana no digitāli manipulējamas virtualitātes. 

Nagla ir kā protests, tā ir ideāls objekta apliecinājums, jo virtuālā formā tā vairs nav nagla. Bet šī ir reāla kalēja kalta, 200 gadus veca, reālā muižā atrasta un reālā ugunsgrēkā izdzīvojusi. Izstādīšanai virtuālā izstādē sagatavota. Tomēr – “tas ir tas, ko jūs redzat, kaut arī naglas nekur nav”, teiktu Mišels Fuko. Paradokss.

 

GAĻINA ASMAITE “Mana Nagliņa”

Audekls, akrils, 30 x 30 cm

Nagla - viens no senākajiem cilvēces izgudrojumiem. Naglai ir savienojošā funkcija, tā var savienot kopā dažādus materiālus. Ir arī īpašas nagliņas, kas spēj savienot un noturēt kopā divas mīlošas sirdis. Portretā attēlota viena no mūsu nagliņām.
­­

 

JURIS UTĀNS “Pedagoģisko antu pūznis”

Audekls, jaukta tehnika 180 x 160 cm

Darbs veltīts manai mīļotajai PPMF, vecajai mītnes vietai Jūrmalas gatvē. Mana vecā mīļā fakultātes ēka, ar kuru saistās tik daudz lielisku notikumu un atmiņu. Radīts laikā, kad parādījās pirmais info, ka mūs ,visdrīzāk, met no turienes ārā……..

Kā vienmēr, manis mīļotais, sirreālais kalamburs-antu-skudru pūznis, kurā ir galvenākie, kas māca, aadot katram savas izjūtas….

“orks kaunems bija līgas augstākā superzvaigzne, taču puiša augstprātība un ego apdraudēja visu antu pūzni - to integrēja serī mācās, bieži nesaprotot, ko un kā tas viss izskatās…..Tekstuāls kalamburs, bezsakars, kas jālasa, rns ierocis - ungārijas šahista modulis

Reiz dzīvoja fakultāte mīļa, tā agonēja ilgi un sirsnīgi…….”

 

 

JURIS UTĀNS “Trakie suņi un Tramdogs”

Audekls, jaukta tehnika, 200 x 165 cm

Arī darbs no tekstuāli bezjēdzīgi lasāmo gleznu cikla…. laikā kad ievēlēts D. Tramps, taču tas nav veltījums viņam, bet trakajiem tramvajsuņiem [Tramdog not Tumpdog], kam pedagoģija mīļa ….mācām, mācamies un tik braucam…..un vēl strāva……

“Reiz dzīvoja tramdogs, viņš mīlēja zilās desiņas, kuras dzīvoja lielajā pedagoģiskajā pašuniversā. tur bija arī visas ļoti gudrās visuma zinātnes skudras. tām bija garšas kārpiņas, kuras sastāvēja no lielām ausīm. neviens īsti nezin, vai zinātniskās sēra nogulsnes bija īstas……”

 

 

LOLITA ŠELVAHA, INGUNA OJERE “Infografiks. Viena diena divu dizaina skolotāju dzīvē”

Datorgrafika

Atvaļinājums. Divi skolotāji dzīvo vienā mājsaimniecībā. Viņš periodiski iet uzsmēķēt, viņa tajās minūtēs tamborē. Vakarā abi pārrunā dienas zaudējumus un ieguvumus. (Skatīt infografiku).

 

 

LOLITA ŠELVAHA, INGUNA OJERE “Metodiskā nagla”

Datorgrafika

Ģimene. Mamma ir augstskolas pasniedzēja, dēls iet bērnudārzā, opis aktīvi iesaistās audzināšanā. Bērnudārza audzinātāja lūdza atnest dekoratīvās nagliņas. Bērns aizmirsa kādas naglas ir vajadzīgas, bet atcerējās mammas bieži lietoto terminu – “metodika”. Pēc gadiem, saņemot skolotāja diplomu, dēls no mammas dāvanā saņēma amatnieka kaltu naglu.

 

 

NIKIFS "Ceratotherium simum simum"

Augstspiede, 10 x 12 cm

Baltais platlūpas taisnraga degunradzis ir viens no lielākajiem zvēriem. Priekšējais no diviem ragiem var izaugt pat pusotra metra garumā (par naglu to nenosauksi!). Suga ir gandrīz apdraudēta.

 

 

ILZE BIEZĀ ''Naglu arī var saliekt...''

3DS MAX datorgrafika

Klusā daba ar dažādiem materiāliem radās, apgūstot liekšanas darbības datorgrafikas programmā.

 

 

MĀRĪTE KOKINA-LILO “Mantojums”

Dabīgais zīds, eco druka

Naglas ir apbrīnojami ilgtspējīgas, labi sadzīvo ar smalko zīdu, tvaicējot atstāj tonāli bagātus pludinājumus. Tās saistās ar tādu ģimenes tikumu kā taupība. Tēvam, sašķirotas kastītēs, sarūsējušās naglas, uzgriežņi un skrūves noder tekstildarbos kā dabīgo augu krāsvielu kodinātāji.

 

 

DIĀNA JANELE “Pelnrušķītes stāsts”

Grafīta zīmējums, 32 x 45 cm

Mainās laiki, mainās vajadzības. Mūsdienu Pelnrušķītēm vairs nav nepieciešamības atlasīt zirņus no pelniem...

 

MĀRA URDZIŅA-DERUMA “Nagla”

Vilnas šķiedra, sausā filcēšana

Nagla ir viens no pamatmateriāliem, taču nepieciešamas prasmes, lai to varētu lietderīgi izmantot. Ne velti ir teiciens “trāpīt kā naglai uz galvas”, kas, no vienas puses, apliecina prasmi, no otras puses, naglas pašas nozīmību. Neprasmīgi rīkojoties, nagla kļūst nevis par palīgu, bet gan par ārdītāju, kaitnieku, bojātāju.

 

 

INGRĪDA IRBE "Vējš"

Audekls akrils, 40x50 cm

 

 

AUSTRA CELMIŅA “Faktūras”

Dažādi materiāli, kolāža, 187 x 98 cm

Visas dzīves faktūras griežas ap centrālo naglu – datu nesēji un nenesēji, durvju slēdzēji un neslēdzēji, tīklos ķērēji un šampanieša dzērēji.

 

 

AIVARS PLOTKA “Naglais viesis”

Komatex, UV druka, 75 x 100 cm


Visu lietu kārtībā, līdzenuma koptībā
Iepeldēja Naglais viesis termofora godībā.

 

 

 

AGRIS DZILNA “Fotogrāfiju kolekcija Seriāls”

Darbu nosaukumi: “Pirmā sērija”, “Otrā sērija”, “Trešā sērija”

Veidoju šo kolekciju, domājot par stāstu, kas nekad nebeidzas. Tai piešķīru arī šim faktam atbilstošu nosaukumu. Galvenie varoņi – tipiskas naglas, kas parasti kaut kur ir iesistas, aprūsējušas un vairāk vai mazāk līkas.

 

 


 

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas docētāju darbi

Māksla ir sava veida komunikācijas forma, kas ļauj māksliniekam paust savu skatījumu pasaulei, parādīt savu redzējumu un ļaut citiem paskatīties uz pasauli ar mākslinieka acīm. Latvijas Universitātes Starptautiskās zinātniskās konferences radošajā docētāju mākslas darbu izstādē "Nagla" tiek prezentēti Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas studiju virziena „Mākslas” dizaina programmu docētāju – Diānas Apeles, Māra Justa, Natālijas Brokānes, Ilzes Bodžas un Ilzes Unzules radošie darbi. Prezentētie darbi pārstāv dažādas mākslas jomas – glezniecību, grafiku, fotogrāfiju un video.

MĀRIS JUSTS “Tīsis syla bolsi”

fotografika, 42 x 29 cm

 

 

DIĀNA APELE “Haoss & Harmonija”

ebry gleznojums, dabīgais zīds, 44 x 104 cm

 

 

NATĀLIJA BROKĀNE “Dabas valsis”

fotogrāfija, 27 x 42 cm

 

 

NATĀLIJA BROKĀNE “Laimes ekspresis”

fotogrāfija, 27 x 42 cm

 

 

NATĀLIJA BROKĀNE “Light”

fotogrāfija, kolāža, 50 x 70 cm

 

 

ILZE BODŽA "Dzirksteļo”

kologrāfija, 50 x 70

 

 

ILZE UNZULE “BŪTĪBA 2020”

audekls, akrils, 80 x 60 cm