Izglītība ilgtspējīgai attīstībai plašākā izpratnē ir jēgpilna izglītība. Tā bagātina izpratni par to, kā ir saistītas sociālās, ekoloģiskās un ekonomiskās vajadzības, un pilnveido prasmi uzņemties atbildību par savām ikdienas izvēlēm un līdzdarboties taisnīgākas nākotnes nodrošināšanā pašreizējai un nākamajām paaudzēm.

Izglītības ilgtspējīgai attīstībai mācību grāmata ir dzīve vietējā un globālā kopienā, jo tā palīdz katram izveidot praktiski pielietojamu kompasu vai karti un rīkus, kā būt veiksmīgam pasaulē, kas kļūst arvien sarežģītāka, nepastāvīgāka un nenoteiktāka.

Skolotāju izglītībai šajā procesā ir īpaša – ilgtspējīgu pārmaiņu virzītāja loma plānojot un īstenojot globālo kompetenču apguvi, organizējot vispusīgu profesionālo pilnveidi, līdzdarbojoties vietēja un globāla mēroga partnerībās. Izglītība ir būtiskākais instruments pārejai uz ilgtspējīgu attīstību.

Skolotāju izglītības pārorientēšana uz ilgtspējīgu attīstību, izglītības ilgtspējīgai attīstībai izpratnes veidošana un praktisku iniciatīvu ieviešana Latvijā ir vairāku gadu desmitu ilgs, izaicinājumu un pieredzes bagāts laiks, kad tika definētas jaunas paradigmas, jaunas pieejas, iniciatīvas un risinājumi.

UNESCO LNK publikācija “Izglītība ilgtspējīgai attīstībai skolotāju izglītībā: Kāda pieredze ir uzkrāta un kurp dodamies?” ir apskats par šo pieredzi divās desmitgadēs ar tiešsaistēm uz avotiem, kas ilustrē katra posma prioritātes, attīstības virzītājus un sasniegumus. Publikācija noderēs visiem, kas vēlas skolotāju izglītību iepazīt no izglītības ilgtspējīgai attīstībai skatu punkta, un ko interesē praksē balstīta redzējuma un rīcības plāna veidošana skolotāju izglītības ilgtspējīgai attīstībai.

Autore PhD Inga Belousa ir biedrības "Latvijas platforma attīstības sadarbībai" (LAPAS) padomes priekšsēdētāja vietniece un globālās izglītības jomas koordinatore, globālās izglītības tīklojuma "Academic Network on Global Education & Learning" (ANGEL) biedre, biedrības "Zaļā brīvība" biedre, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Skolotāju izglītības nodaļas pasniedzēja. 

Ar publikācijas pilno versiju iespējams iepazīties šeit.

Dalīties