26.10. 2023.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts sadarbībā ar Liepājas Universitātes Vadībzinātņu institūtu ir noslēdzis darbu pie projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 pētījuma “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs” īstenošanas

Pētījums tika veikts no 2022. gada 17. jūlija līdz 2023. gada 31. oktobrim.

Pētījumā ir izpētīta esošo zināšanu bāze par pieeju skola kā mācīšanās organizācija (turpmāk – SMO) (zinātniskā literatūra, OECD pētījumi u.c.); ir raksturota skolas kā mācīšanās organizācijas modeļa darbība vairākās Eiropas Savienības un/vai OECD valstīs, izvērtējot modeļu atbilstību Latvijas situācijai; ir izvērtēta skolas kā mācīšanās organizācijas līdzšinējā izpratne un īstenošanas prakse izglītībā Latvijā: izglītības iestādēs, pašvaldībās, IZM, VISC un IKVD procesos.

Pētījumā ir veikta skola kā mācīšanās organizācija modeļa galveno dimensiju un rādītāju izstrāde atbilstoši Latvijas izglītības kontekstam un aktuāliem izglītības politikas mērķiem, modeļa aprobācijā iesaistot dažādas iesaistītās puses (VISC, IKVD, izglītības iestādes, pašvaldības u.c.). Ir veikta skolas kā mācīšanās organizācijas aspektu (dimensijas un rādītāju) izpēte un sasaiste ar pilnveidotā mācību satura ieviešanu (VISC, Skola2030), kvalitātes novērtēšanu un izglītības kvalitātes vadību (IKVD), piedāvājot vienotu skola kā mācīšanās ietvaru. Pētījumā ir izveidots un aprobēts Latvijas SMO teorētiskais modelis, kuru veido astoņas dimensijas un tās raksturojošs 51 rādītājs vispārējās  izglītības iestādēm un 53 rādītājs profesionālās izglītības iestādēm.

Pētījumā ir aprakstīti vairāki labās prakses piemēri katrā no skola kā mācīšanās organizācija modeļa rādītājiem, tai skaitā, iekļaujot piemērus par attālinātās mācīšanās un digitalizācijas aspektiem. Ir apkopoti ieviešanas nosacījumi skolas kā mācīšanās organizācijas pieejas ieviešanai, īstenošanai un stiprināšanai izglītībā Latvijā.

Par pētījuma rezultātiem ir sagatavoti un nolasīti septiņi ziņojumi  četrās starptautiskās zinātniskās konferencēs Latvijā, Spānijā un Taizemē. Kopā sagatavotas astoņas zinātniskas publikācijas. Sešas no tām iesniegtas publicēšanai starptautiskos zinātniskos žurnālos, tostarp divas no tām publicētas Q1 kvartiles žurnālos, četras recenzētas un pieņemtas publicēšanai. Divas publikācijas publicētas starptautisko konferenču rakstu krājumos. Ir aizstāvēti divi maģistra darbi un pētījuma reuzltāti aprobēti vienā promocijas darbā.

Pēījumu īstenoja Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskā institūta pētnieki un studējošie: Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (projekta zinātniskā vadītāja), Dr. paed. Svetlana Surikova, Dr. paed., Mg. art. Ilze Briška, Mg. pol. sc. Oskars Kaulēns, Mg. ed. Agnese Lastovska, Mg. art. Beata Lavrinoviča, Mg. math. Gatis Lāma, Mg. paed. Inga Linde, Bc. paed. Laura Hofmane, Mg. oec. Diāna Līduma un Liepājas Universitātes Vadībzinātņu institūta vadošā pētniece Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera un Liepājas Universitātes profesionālā maģistra studiju programmas “Vadības zinības” maģistrante Līga Mazkalniņa.

Projekta īstenošana ilga 16 mēnešus un noslēdzās 2023. gada 31. oktobrī. Projekts tika līdzfinansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.

 

 

            

 

26.07.2023.

Latvijas
Universitāte sadarbībā ar Liepājas Universitāti sāk pētījumu “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts sadarbībā ar Liepājas Universitātes Vadībzinātņu institūtu uzsāk projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” darbības Nr. 3.2.  „Īstenoti pētījumu programmas izglītībā komponentpētījumi” īstenošanu - pētījumu “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs”.

Pētījuma mērķis ir izpētīt pieeju “skola kā mācīšanās organizācija”, šīs pieejas izmantošanas praksi un attīstības iespējas Latvijā vispārējā un profesionālajā izglītībā, izstrādāt modeli un instrumentu izglītības iestādes pašvērtējumam un progresa novērtēšanai izglītības iestādes un nacionālā līmenī. 

Pētījumā tiks analizēta esošo zināšanu bāze par pieeju “skola kā mācīšanās organizācija”; raksturoti “skola kā mācīšanās organizācija” modeļi citās valstīs, izvērtēta modeļu atbilstība Latvijas situācijai. Iesaistot VISC, IKVD, LDDK, LIVA, Latvijas pašvaldību  savienības, Izglītības pārvalžu, vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu pārstāvjus, pētījumā tiks izstrādāts un aprobēts pieejas “skola kā mācīšanās organizācija” modelis atbilstoši Latvijas izglītības kontekstam vispārējā un profesionālajā izglītībā un izpētīti tā ieviešanas nosacījumi. Pieejas “skola kā mācīšanās organizācija” ieviešanas atbalstam tiks izstrādātas metodes, paņēmieni un pasākumu veidi izglītības iestāžu stiprināšanai un snieguma uzlabošanai, vadlīnijas un rīcībpolitikas rekomendācijas instrumenta ieviešanai izglītības iestādes, izglītības iestādes dibinātāja (pašvaldības) un nacionālā (IZM, VISC, IKVD) līmeņos, kā arī  izstrādāti informatīvi un metodiski materiāli iesaistīto pušu kapacitātes veidošanai.

Pētījuma rezultāti tiks aprobēti maģistra un doktora darbos, starptautiskās konferencēs un zinātniskās publikācijās.

Projektu īsteno Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskā institūta pētnieki un studējošie: Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (projekta zinātniskā vadītāja), Dr. paed., Mg. art. Ilze Briška, Mg. pol. sc. Oskars Kaulēns, Mg. math. Gatis Lāma, Mg. art. Beata Lavrinoviča, Mg. paed. Inga Linde, Bc. paed. Laura Hofmane, savukārt Liepājas Universitāti pārstāv Vadībzinātņu institūta vadošā pētniece Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera.

Projekts ilgs 16 mēnešus un noslēgsies 2023. gada 31. oktobrī. Projekts tiek līdzfinansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.



       

 

28.03.2023.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts sadarbībā ar Liepājas Universitātes Vadībzinātņu institūtu tuvojas projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 pētījuma “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs” otrā posma noslēgumam

Pētījuma 2.posmā, balstoties uz teorētisko konceptu par skola kā mācīšanās organizācija un situācijas izpētes rezultātiem izglītībā Latvijā, pētnieku grupa sadarbībā ar septiņiem Latvijas ekspertiem ir izstrādājusi skola kā mācīšanās organizācija teorētisko modeli (turpmāk – Modelis), veikusi Modeļa aprobāciju 690 respondentu lielā izlasē un Modeļa statistisko validāciju, un četrās ekspertgrupu diskusijās, sadarbojoties ar vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu pārstāvjiem, IZM, VISC, IKVD, LDDK un Pašvaldību savienības pārstāvjiem, precizējusi Modeļa dimensiju un to raksturojošos rezultatīvos rādītājus. Turpinājumā tiks veikts Modeļa novērtējums ar mērķi izvērtēt Latvijas vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu vadības un  skolas personāla skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas praksi un noteikt nosacījumus Modeļa ieviešanai, īstenošanai stiprināšanai vispārējā un profesionālā izglītībā Latvijā. Modeļa novērtējumā papildu uzmanība tiks pievērsta arī skolas kā mācīšanās organizācijas ietekmes rādītāju aspektam, piemēram, skolotāju apmierinātībai ar darbu, skolēnu mācību sasniegumiem un mācīšanās analītikai.

No 15. līdz 18.martam pētījuma vadošās pētnieces asoc. prof. G.Siliņa-Jasjukeviča un prof. Inese Lūsēna Ezera piedalījās 9. starptautiskajā zinātniskajā izglītības konferencē ICEDU 2023 Bangkokā, Taizemē, uzstājoties ar diviem ziņojumiem – “Implementation of the school as a learning organisation approach in vocational education:  the case of Latvia” un “The School as a Learning Organization: How Is It Understood and Implemented in Education in Latvia”.

Projektu īsteno Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskā institūta pētnieki un studējošie: Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (projekta zinātniskā vadītāja), Dr. paed. Svetlana Surikova, Mg. pol. sc. Oskars Kaulēns, Mg. ed. Agnese Slišāne, Mg. art. Beata Lavrinoviča, Mg. paed. Inga Linde, Bc. paed. Laura Hofmane, savukārt Liepājas Universitāti pārstāv Vadībzinātņu institūta vadošā pētniece Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera un Liepājas Universitātes profesionālā maģistra studiju programmas “Vadības zinības” maģistrante Līga Mazkalniņa.

Projekta īstenošanas laiks ir 16 mēneši un noslēgsies 2023. gada 31. oktobrī. Projekts tiek līdzfinansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.

        

 

07.11.2022.

Latvijas Universitāte sadarbībā ar Liepājas Universitāti īsteno pētījumu “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs”

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts sadarbībā ar Liepājas Universitātes Vadībzinātņu institūtu tuvojas projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” darbības Nr. 3.2.  „Īstenoti pētījumu programmas izglītībā komponentpētījumi” īstenošanu - pētījumu “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs” pirmā posma noslēgumam.

Pētījuma mērķis ir izpētīt pieeju “skola kā mācīšanās organizācija”, šīs pieejas izmantošanas praksi un attīstības iespējas Latvijā vispārējā un profesionālajā izglītībā, izstrādāt modeli un instrumentu izglītības iestādes pašvērtējumam un progresa novērtēšanai izglītības iestādes un nacionālā līmenī. 

Pētījuma pirmajā posmā, izmantojot monogrāfisko metodi, ir veikta pieejas “skola kā mācīšanās organizācija” teorētiskā analīze, apzinot, atlasot un sistēmiski analizējot  profesionālo un zinātnisko literatūru angļu valodā starptautiskās datu bāzēs, piem., EBSCO, ERIC, SAGE, JSTORE, Taylor & Francis, EMERALD, WEB of Science, SCOPUS, ScienceDirect, u.c., veikta izglītības politikas dokumentu analīze (desk research); raksturots pieejas “skola kā mācīšanās organizācija” Velsas modelis (Apvienotā Karaliste) un Singapūras Skolu Izcilības modelis, pētītas pieejas iezīmes Dānijas, Portugāles, Grieķijas un Somijas izglītības sistēmās, pētīti tehniskie risinājumi mācīšanās anlītikas efektīvai īstenošanai izglītībā, aprakstīti modeļa īstenošanas šķēršļi un risinājumi, izvērtēta citu valstu pieredzes atbilstība Latvijas situācijai.

Līdztekus sistēmiskai literatūras analīzei, septembrī un oktobrī tika veiktas fokusgrupu intervijas.  Savu viedokli par pieeju “skola kā mācīšanās organizācija” vispārējā un profesionālajā izglītībā Latvijā pauda VISC, IKVD, LDDK, LIVA, Latvijas pašvaldību savienības, Izglītības pārvalžu un vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu pārstāvji. Liepājas Valsts tehnikuma, Rīgas Valstst tehnikuma, Latgales Industriālā tehnikuma, Mārupes Valstst ģimnāzijas, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas, Ikšķiles Brīvās skolas un Limbažu Valsts ģimnāzijas skolotāji, administrācijas un atbalsta personāla pārstāvji dalījās ar skolās īstenoto praksi šīs pieejas īstenošanā skolās.

Pētījuma rezultāti ir prezentēti ATEE starptautiskajā zinātniskajā konferencē Rīgā. ATEE konferencē nolasīti divi ziņojumi: “School as a learning organization implementation: Latvian educators experience” un “School as a Learning Organization: Impediments to its implementation in Latvia and abroad”, ir sagatavoti un iesniegti divi raksti konferences rakstu krājumā, kas tiks indeksēts Web of Science. Novembra sākumā ar ziņojumu par paveikto plānots piedalīties ICERI 2022 starptautiskajā zinātniskajā konferencē Spānijā.

Projektā noslēgusies datu ievākšanas 1. kārta, pētnieki analizē fokusgrupu intervijās iegūtos datus, apkopo skolēnu un vecāku anketēšanas rezultātus, izstrādā 1.starpnodevuma ziņojumu un gatavo kopsavilkumu. Pētījuma pirmajā posmā iegūtie secinājumi tiks izmantoti, veidojot Latvijas modeli “skola kā mācīšanās organizācija” ieviešanai vispārējā un profesionālajā izglītībā.

Projektu īsteno Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskā institūta pētnieki un studējošie: Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (projekta zinātniskā vadītāja), Dr. paed., Mg. art. Ilze Briška, Mg. pol. sc. Oskars Kaulēns, Mg. math. Gatis Lāma, Mg. ed. Agnese Slišāne, Mg. art. Beata Lavrinoviča, Mg. paed. Inga Linde, Bc. paed. Laura Hofmane, savukārt Liepājas Universitāti pārstāv Vadībzinātņu institūta vadošā pētniece Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera.

Projekts ilgs 16 mēnešus un noslēgsies 2023. gada 31. oktobrī. Projekts tiek līdzfinansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.