Māra Urdziņa-Deruma
 
 Dr.paed.­

    Amati: Asociētā profesore, vadošā pētniece, projekta koordinatore
    Nodaļa: Mākslas un tehnoloģiju nodaļa
    E-pasts: mara.urdzina-deruma@lu.lv

Akadēmiskā darbība

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē par docētāju strādā kopš 1991. gada (asociētā profesore kopš 2015. gada). Vada PBSP “Skolotājs” apakšprogrammas “Dizaina un tehnoloģiju skolotājs”, “Mājturības un tehnoloģiju, mājsaimniecības skolotājs”. Izstrādājusi un docē studiju kursus dizainā un tehnoloģijās un tā mācību metodikā, mākslas pedagoģijā dažādās skolotāju izglītības studiju programmās, vada pedagoģiskās prakses. Lasījusi lekcijas Austrumsomijas Universitātē, Jiveskiles Universitātē, Tallinas Universitātē un Palackas Universitātē. Kopš 1996. gada organizējusi mājturības un tehnoloģiju, mājsaimniecības valsts olimpiādes (kopā 8) un atklātās dizaina un tehnoloģiju un mājturības un tehnoloģiju olimpiādes (kopā 16), izstrādājusi olimpiāžu saturu un vērtējusi skolēnu darbus.

Zinātniskā darbība

Zinātniskās intereses – tekstila izglītība, dizaina un tehnoloģiju izglītība, mākslas pedagoģija. Kopš 2017. gada ir pētniece LU PPMF projektā Cilvēks un tehnoloģijas.
Darbojusies projektos Erasmus+ KA2 – Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices: Strategic Partnerships for School Education project “Culture of Learning” (CoL) (2018.–2019.)  un Developing Capacity for Teaching Sustainable Development in the Baltic Sea region participant (2017).

Ārpus akadēmiskās telpas

Kopš 1997. gada lasa lekcijas skolotāju tālākizglītības kursos (kopā vairāk kā 30 programmās), 14 gadus bijusi IZM VISC ārštata metodiķe, recenzējusi mācību līdzekļus, ir bijusi VISC eksperte, tajā skaitā Eiropas Sociālā fonda projektā “Kompetenču pieeja mācību saturā”. Piedalījusies skolēnu vizuāli plastiskās mākslas konkursu žūrijas komisiju darbā.

Piedalījusies LU PPMF, Daugavpils Universitātes un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas docētāju radošo darbu izstādē "Nagla" (LU 79. Starptautiskās zinātniskās konferences ietvaros) no 09.02.2021. - 30.06.2021. Pieejams:  https://www.ppmf.lu.lv/par-mums/zinas/zina/t/63341/ . Publicēti darbi Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas organizētās III, IV un V starptautiskās zinātniski praktiskās konferences Māksla un mūzika kultūras diskursā mākslas darbu katalogos.

Sagatavoti mācību līdzekļi:

Urdziņa-Deruma, M., Šelvaha, L. (2021). Tradicionālo tekstiltehniku dizains. Rīga: Latvijas Universitātes Akadēmiskais apgāds.

Urdziņa-Deruma, M., Šelvaha, L., Kokina-Lilo, M. (2020). Dizaina un tehnoloģiju mācību metodika. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.

Urdziņa-Deruma, M., Šelvaha, L. (2020). Tekstilmateriāli un  tekstiltehniku pamati. Rīga: Latvijas Universitātes Akadēmiskais apgāds.

 
  1. Urdziņa-Deruma, M., Kokina-Lilo, M., Treimane, G. (2019). The Quality of Home Economics and Technologies. Opinions of Home Economics and Technologies Teachers. Human, Technologies and Quality of Education. Proceedings of Scientific Papers = Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte: rakstu krājums. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2019, p. 118–129. doi.org/10.22364/htqe.2019.10, URL: https://www.apgads.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/apgads/PDF/HTQE-2019/htqe-2019_10_Urdzina-Deruma_Kokina-Lilo_Treimane  (Scopus)
  2. Urdziņa-Deruma, M. (2018). Assessment of Textile Craft Products’ Creativity in the Latvian Competition for Pupils. FormAkademisk - Research Journal of Design and Design Education. Volume 11, N 2, SI: Make it NOW! – Learning, Exploring and Understanding, 2018, p. 1–23. doi.org/10.7577/formakademisk.1912., URL: https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/1912/2836  (Scopus)
  3. Urdziņa-Deruma, M., Kokina-Lilo, M., Treimane, G., Šelvaha, L. (2018). Latvian Public Opinion on the Quality of Home Economics and Technologies. Human, Technologies and Quality of Education = Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte, ed.: Linda Daniela. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018, p. 75–94. doi.org/10.22364/htqe.2018.08, URL: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46625  ISBN 9789934184000. (Scopus)
  4. Urdziņa-Deruma, M., Šelvaha, L. (2018). Crafts and Home Economics Studies Abroad: Student Identified Differences and Suggestions for Teacher Education in Latvia. International Journal of Smart Education and Urban Society. Volume 9, N 4, 2018, p. 77–89. DOI: 10.4018/IJSEUS.2018100107, URL: www.igi-global.com/article/crafts-and-home-economics-studies-abroad/214056, URL: https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/periodical/info.action?id=488022  (ERIH)
  5. Pöllänen, S. H., Urdziņa-Deruma (2017). Future-oriented reform of craft education: The cases of Finland and Latvia. Reforming Teaching and Teacher Education: Bright Prospects for Active Schools, eds. Elja Kimonen, Raimo Nevalainen. Sense Publishers, 2017, p. 117–144. DOI: 10.1007/978-94-6300-917-1_5, URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-94-6300-917-1_5  (Scopus)
  6. Kröger, T., Urdziņa-Deruma, M. (2015). Intercultural dialogue by virtual co-design. Techne serien: Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvete = Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A. Volume 22, N 1, 2015, 14 p., URL: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/861/1156 .
  7. Urdziņa-Deruma, M., Kokina-Lilo, M., Šelvaha L. (2015). Tekstila docētāju radošā darbība kā profesionālās kompetences pilnveides aspekts = The Creative Activity of Textile Lecturers as an Aspect of Professional Competence Development and its Impact on Study Process. Māksla un mūzika kultūras diskursā : IV starptautiskās zinātniski praktiskās konferences materiāli = Arts and Music in Cultural Discourse: Proceedings of the 4 International Scientific and Practical Conference. Rēzeknes Augstskola, 2015, 174.–181.lpp.
  8. Urdziņa-Deruma, M., Mīgrāve I. (2014). Rokdarbu kā mākslas jomas vēsturiskā attīstība = Historical Development of Manual Training as a Branch of Art. Pedagoģija un skolotāju izglītība. Latvijas Universitātes raksti; 795.sēj. Latvijas Universitāte, 2014, 114.–129.lpp.
  9. Urdziņa-Deruma, M. (2013). Teacher's competences in textile technologies. Reorientation of Teacher Education towards Sustainability through Theory and Practice: Proceedings of the 10th International JTEFS/BBCC Conference "Sustainable Development. Culture. Education", ed. Ulla Härkönen. Publications of the University of Eastern Finland. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. Volume 7. Joensuu: University of Eastern Finland, 2013, p.307-318.