2021. gada 12. – 17. septembrī norisinājās Eiropas Savienības ERASMUS+ Stratēģiskās partnerības projekta "Skolotāju prasmju attīstība pirmsskolas vecumposma bērnu izglītošanai ar un caur digitālajām tehnoloģijām"/ "Developing Teacher’s Skills to Educate Pre-School Children with and Through Digital Technologies" (DigiKid) 2020-KA-203-12 seminārs Igaunijā (Tartu, Narva, Rakvere).

Projekta seminārā piedalījās Tartu Universitātes Narvas koledžas (Narva, Igaunija), Heidelbergas Izglītības unversitātes (Vācija), Primorskas Universitātes (Slovēnija) un Latvijas Universitātes (Latvija) mācībspēki; kā arī CreaKids (Latvija), Koper pirmsskolas (Slovēnija) un Rohuajas pirmsskolas (Igaunija pirmsskolas) speciālisti.

Latvijas Universitāti projekta seminārā pārstāvēja asoc.prof. I.Margeviča-Grinberga un lektore Egija Laganovska.

Projekta vadošie partneri bija sagatavojuši plašu programmu, paredzot pirmsskolas skolotāju izglītības un prakses saistībā ar digitālo pratību izzināšanu vairākos līmeņos.

Pirmajā projekta tikšanās dienā (Tartū) dalībnieki Tartu Universitātē attālināti piedalījās sarunā ar Tartū pirmsskolas izglītības speciālistiem un tiešsaistē iepazinās ar tehnoloģijām bagātināta mācību procesa norisi Poku pirmsskolas izglītības iestādē.

 

Attēlā: Saruna ar Tartū pirmsskolu speciālistiem Tartū Universitātē (foto I.Margeviča-Grinberga)

Pēc tam dalībnieki devās uz Igaunijas Izglītības un pētniecības ministriju (Ministry of Education and Research), kur pirmsskolas un sākumskolas izglītības galvenā speciāliste Trīna Rasa (Triin Rass) stāstīja par pirmsskolas izglītību Igaunijā, prezentēja aktuālo situāciju skolotāju izglītībā un iezīmēja attīstības tendences pedagogu izglītībā, piemēram, no nākamā gada pedagoga palīgiem Igaunijā būs obligāti nepieciešama pedagoģiskā izglītība.

 

Attēlā: Tikšanās ar Igaunijas Izglītības un pētniecības ministrijas pirmsskolas un sākumskolas speciālistēm (foto I.Margeviča-Grinberga)

Par skolotāju digitālās kompetences attīstības veicināšanu Tartu Universitātē projekta dalībnieki guva ieskatu, apmeklējot Tartū Universitātes Izglītības inovāciju nodaļu. Šajā nodaļā topošajiem un strādājošiem skolotājiem ir iespēja testēt un analizēt jaunākās tehnoloģijas, piemēram, 3D printerus un dažādas interaktīvas tāfeles.

 

Attēlā: Tartū Universitātes Izglītības inovācijas nodaļas darba iepazīšana (foto I.Margeviča-Grinberga)

Otrajā projekta tikšanās dienā (Narvā) dalībnieki piedalījās Koke (Käoke kindergarten) pirmsskolas izglītības nodarbībās, kur bērni izmantoja iphone lietotnes, Bee-Bot robotus un mobilos āra robotus. Daudzi uzdevumi bija saistīti ar QR koda nolasīšanu un sekošanu norādījumiem. Bērnus īpaši aizrāva “skanošās kastītes” (Sound-Recording Pegs, EZSound Box), kur varēja dzirdēt dažādu dzīvnieku balsis.

 
  

Attēlā: Nodarbības Koke pirmsskolā (Käoke kindergarten) (foto I.Margeviča-Grinberga)

Pēc nodarbībām pirmsskolā projekta dalībnieki devās uz Tartu Universitātes Narvas koledžu, kur notika projekta DigiKids izstrādātās anketas skolotājiem un bērnu vecākiem apspriešana, kam sekoja jautājumu un atbilžu sesija ar Narvas koledžas pirmsskolas izglītības skolotāju programmas absolventiem, studentiem un mācībspēkiem. Mācībspēki prezentēja pirmsskolas skolotāju izglītības kursu saturu, īpaši uzsverot topošo skolotāju digitālās kompetences attīstības nepieciešamību studiju laikā.

 

Attēlā: Diskusija Tartū Universitātes Narvas koledžā (foto I.Margeviča-Grinberga)

Trešajā projekta tikšanās dienā (Narvā) vizītē Tareke pirmsskolā uzmanība tika pievērsta programmēšanas nodarbībām. Dalībniekiem bija iespēja vērot, kā ar robotu un programmēšanas palīdzību tiek veicināta igauņu kā otrās valodas apguve. Interesanti, ka Tareke pirmsskolā tiek īstenoti vairāki bilingvālās izglītības modeļi. Bērniem nodarbības vada divi pedagogi – pirmsskolas skolotājas un skolotāju palīgi. Nodarbību noslēgumā notika projekta dalībnieku un Tareke pirmsskolas pedagogu diskusijas par digitālo tehnoloģiju nozīmi bērnu attīstības veicināšanā pirmsskolā.

 

Attēlā: Nodarbības Tareke pirmsskolas izglītības iestādē Narvā (foto I.Margeviča-Grinberga)

Attēlā: Programmēšanas nodarbības Tareke pirmsskolas izglītības iestādē Narvā (foto I.Margeviča-Grinberga)

Dienas otrajā daļā dalībnieki piedalījās Tartū Universitātes Narvas koledžas pirmsskolas izglītības konferencē, kas bija veltīta digitālo tehnoloģiju izmantošanai pirmsskolā mācībās ārā (outdoor learning).

 

Attēlā: Tartū Universitātes Narvas koledžas pirmsskolas izglītības konference (foto I.Margeviča-Grinberga)

 

Attēlā: Tartū Universitātes Narvas koledžas pirmsskolas izglītības konference (foto I.Margeviča-Grinberga)

Ceturtajā dienā turpinājās pirmsskolas izglītības konference, uz kuru bija ieradušies ap 100 pirmsskolas pedagogu no visas Igaunijas. Konferencē savā pieredzē dalījās DigiKids partneri no Vācijas, Slovēnijas un Latvijas. No Latvijas uzstājās CreaKids pirmsskolas speciālistes Zane Rumberga Pliena and Liene Dumpe.

 

Attēlā: CreaKids pirmsskolas skolotāju uzstāšanās Tartū Universitātes Narvas koledžas pirmsskolas izglītības konferencē (foto I.Margeviča-Grinberga)

Projekta vizītes laikā Latvijas Universitātes pārstāves guva vispusīgu priekšstatu par Igaunijas pirmsskolas izglītības digitalizāciju, pirmsskolas skolotāju izglītību, brīvdabas pedagoģiju un tehnoloģijām bagātināto bilingvālo izglītību pirmsskolā.

Nākamā projekta dalībnieku tikšanās paredzēta oktobrī Koperā, Slovēnijā.