Viens no LU 2016. - 2020. gadu prioritārajiem pētniecības virzieniem ir Cilvēks un tehnoloģijas, izglītības kvalitāte. Vizuālizpratnes aktualitāti kā fenomenu ir izraisījusi strauja tehnoloģiju attīstība un to izraisīta neierobežota komunikācijas iespēja. Līdz ar to izglītības kvalitātes kritērijos ienāk jauni izaicinājumi, viens no kuriem ir vizuālizpratnes kompetence kā caurviju kvalitāte.

2016.gadā uzsāktais projekts ir ilgtspējīgas programmas daļa. To izstrādājis Eiropas Vizuālizpratnes tīkls (European Network for Visual Literacy). Radošās nedēļas un studentu darbības iesaiste nodrošina plašu rezonansi gan zinātniskās teorijas, gan mākslas un kultūras izglītības telpā kopumā. Rezonanse par 2017. gada notikumiem II Vizuālizpratnes nedēļas ietvaros atrodama Newsletter January 2018’ - http://envil.eu/newsletter-january_18/  un https://www.ppmf.lu.lv/radosa-darbiba/vizualizpratnes-nedela/2-vizualizpratnes-nedela-2018/

Ideja un pamatojums

Atbilstoši LU Rīkojuma 1/131 1.punkta 1.1.5. apakšpunktam LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Mākslas studiju padome turpina 2016. gadā uzsākto sadarbību ar UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju un Eiropas Vizuālizpratnes tīklu,  kas ir ES finansēts konsorcijs (ENViL). Ir izstrādāts Eiropas Vizuālizpratnes vadlīniju prototips (Common European Framework of Reference for Visual Literacy – Prototype. Waxmann, 2016, pp 411). Šis prototips tiek piedāvāts kā iespējamais modelis, kurā ir sistematizētas un strukturētas prasmes, kas saistītas ar tēliem, priekšmetiem un vizuālajām zīmēm visos izglītības līmeņos un nosaka šīs jomas kompetenci. Preambula ir iekļauta grāmatā “Vizuālizpratne kā 21. gadsimta kompetence”, kuras atvēršanas svētki paredzēti 2019.gada 17.maijā konferences ietvaros (skat. Programmu).

Elektroniska pieteikšanās: https://forms.gle/Xv2U6LrBPTrE85XNA

Projekta mērķis

  1. Turpināt Eiropas Vizuālizpratnes vadlīniju prototipa rekomendāciju ieviešanu Latvijā.
  2. Stiprināt studiju virziena “Māksla” attīstību Latvijas Universitātē.
  3. Veicināt starpdisciplinārus un starpaugstskolu sakarus un mērķtiecīgi veidot teorētisko bāzi šajā jomā, kuru par svarīgu atzinusi arī Eiropas Vizuālizpratnes tīklojuma organizācija.

Konference un radošās darbnīcas

UNESCO mākslas izglītības nedēļas ietvaros 2019.gadā tiek organizēta radošā nedēļa - konference “Vizuālizpratne kā 21.gadsimta kompetence” un astoņas meistardarbnīcas ar starptautisku ekspertu piedalīšanos.

Galvenie realizētāji:

LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte, PPMF Mākslas studiju padomes pārstāvji, Mākslas un tehnoloģiju nodaļas pārstāvji - projekta vadītāja asoc. prof. Austra Avotiņa, mākslinieks un PPMF pasniedzējs Aivars Plotka, Dr.paed. Inguna Karslone, PPMF doktorante Meldra Rudzīte, doktorants Agris Dzilna, docētājs Juris Nikiforovs u.c. Projekta praktiskās daļas realizācijā ir piekrituši līdzdarboties ne tikai LU PPMF mākslas virziena studenti, bet arī sadarbības skolu skolotāji un skolēni, kā arī Kultūras pedagogu biedrība. 18.maijā PPMF tiks atklāta radošo darbu izstāde “Filantropija” un notiks diskusiju vakars.

Projekta darbības plānā iekļauts arī studentu darbu konkurss “Reliģisks teksts kā vides objekts”, kuru atbalsta Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca. Konkursa 1.kārtas finālistu apbalvošana notiks 17.maijā no plkst.13.00 – 14.00 Kalpaka bulv. 4.

Dalīties