Latvijas Universitātes pētnieki sadarbībā ar citu augtskolu pārstāvjiem īsteno projektu “Augstākā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā”, kas nākotnē sniegs nozīmīgu ieguldīju Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmā. Projekta vadītāja, vadošā pētniece, prof. Zanda Rubene, īsi pastāsta par tā mērķi, galvenajiem ieguvumiem un kāpēc šāds pētījums ir nepieciešams.

2022. gada maijā Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM) noslēdza līgumu ar Latvijas Universitāti (turpmāk – LU), lai otrajā kārtā turpinātu pētījumu par augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējumu un to attīstības dinamiku studiju periodā. Šis projekts tiek īstenots IZM pētījumu programmas “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros.

Prof. Zanda Rubene skaidro, ka augstskolu absolventi bieži nav apguvuši tās kompetences, kuras būtu nepieciešamas darba tirgū. Arī Eiropas Komisija 2016. gadā, izcēla, ka viena no mūsdienu augstākās izglītības aktuālākajām problēmām ir plaisa starp universitāšu absolventu kompetencēm un darba tirgum nepieciešamajām zināšanām un prasmēm. Dažādi pētījumi pasaulē liecina, ka caurviju kompetences ir tas klupšanas akmens, kas šo plaisu padara lielāku. Prof. Zanda Rubene skaidro, ka caurviju kompetences ir kā eļļa, kas palīdz darbināt profesionālo kompetenču zobratu. Viens no redzamākajiem piemēriem bija COVID-19 pandēmija, kad gandrīz visu nozaru pārstāvjiem, dažu dienu laikā bija nepieciešams būtiski izmainīt gan savus darba apstākļus, gan pārskatīt savas kompetences. Spilgti iezīmējās jautājums, vai es kā profesionālis, varu strādāt citādos apstākļos un vai man ir pietiekami spēcīgas arī citas kompetences, kas nav saistītas ar profesionālo kvalifikāciju. Šajā laikā svarīga kļuva pētniecības, inovāciju, digitālā kompetence un arī citas. Pētījums ir vitāli nepieciešams un aktuāls, jo IZM paredz, ka caurviju kompetenču mērīšana kļūs par prasību izglītības kvalitātes novērtēšanai visās Latvijas augstskolās.

Pamatojoties uz iepriekšminēto, IZM izsludināja pirmo projekta kārtu, kura norisinājās no 2020. gada sākumam līdz 2021. gada augustam. Toties projekta otrā kārta tika uzsākta 2022. gada maijā un tajā izvirzītie rezultāti jāsasniedz līdz 2023. gada oktobrim. Šajā pētījumā pētnieki vēlas saprast, ko nozīmē katra no 6 kompetencēm (pētniecības, inovācijas, uzņēmējspējas, digitālā un globālā, kā arī pilsoniskā kompetence), kā studentiem tās apgūt, kā augstskolām tās mērīt, un kā tās izpaužās caur studiju rezultātiem. Projekta rezultāti sniedz lielu ieguldīju Latvijas izglītības sistēmā, jo tā ietvaros ir izstrādāts un aprobēts instruments plašai augstākās izglītības programmu kvalitātes novērtēšanai. To varēs izmantot, lai novērtētu un salīdzinātu studentu caurviju kompetences studiju sākumā un studiju beigās. Pētnieki ir izstrādājuši instrumentus, lai, izmantojot skolotāju profesiju kā piemēru, novērtētu studentu caurviju kompetenci studiju sākumā, bet profesionālo kompetenci un  caurviju kompetences studiju beigās. Caurviju kompetenču kartēšana ļaus novērtēt skolēnu kompetences pārējā no skolas uz augstskolu, kā arī studentiem pārejā uz nākamo studiju līmeni. Tiks izstrādās konceptuālais sistēmdinamiskais modelis, ar kura palīdzību varēs novērtēt, kā studiju procesā veicas ar caurviju kompetenču pilnveidi. Pētījuma ietvaros tiek izstrādāts tālākizglītības kurss, lai arī citu augstskolu pārstāvji varētu apgūt caurviju kompetenču novērtēšanas instrumentu un kā šīs kompetences iestrādāt studiju rezultātos. Noslēgumā, tiks pilnveidota izpratne par studiju rezultātiem, to formulēšanu un novērtēšanu. Pētījuma rezultāti būs nozīmīgs ieguldījums, lai sasniegtu IZM izvirzīto mērķi – augstskolu pārstāvjiem ir vienota izpratnes par katru no kompetencēm, tās ir sekmīgi iestrādātas studiju rezultātos, paaugstinot izglītības kvalitāti un studentu konkurētspēju darba tirgū.

Šobrīd, pētījuma ietvaros, noris augstskolu pārstāvju deleģēšana dalībai tālākizglītības programmā “Studējošo caurviju kompetenču novērtēšanas instrumenta izmantošana studiju rezultātu formulēšanā un novērtēšanā”, kura sāksies 17. martā. Pēc pirmās nodarbības, augstskolās sāksies aptauju aizpildīšana, lai pētnieki varētu iegūt datus par caurviju un digitālajām kompetencēm. Pētījuma rezultātus plānots izmantot gan augstskolās (institucionālā līmenī), novērtējot studentu caurviju kompetenču attīstību, gan  studiju virzienu un programmu akreditācijā, kā arī augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanā nacionālā līmenī. Augstskolas pētījuma rezultātā iegūs datus par studējošo caurviju kompetencēm 2023. gada pavasara semestrī, ko varēs izmantot salīdzināšanai ar datiem, kas tiks iegūti vēlāk – akreditācijas u.c. studiju kvalitātes novērtēšanas un pilnveides vajadzībām.

Projekta aktualitātēm līdzī var sekot Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes mājas lapā:  https://www.ppmf.lu.lv/petnieciba/projekti/augstakaja-izglitiba-studejoso-kompetencu-novertejums-un-to-attistibas-dinamika-studiju-perioda-2-karta/

Pētījuma „Augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā” 2. kārta īstenota ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana”.

    

Dalīties